Vores evne til at finde og fortælle historier er en del af det, der gør os til mennesker. Samtidig er det ofte tal, der ligger bag vigtige beslutninger og forandringer.
Men data taler sjældent for sig selv. Talbaseret fortælleteknik er vigtig, fordi det hjælper os med at kommunikere kompleks viden på en måde, andre nemt kan forstå, huske og handle på.
Når du vil trylle tal og data om til historier, der engagerer og inspirerer andre til handling, så overvej følgende principper:
Find historien
Begynd med dine data og find de vigtigste indsigter eller tendenser, som du vil kommunikere. Overvej at begrænse dig til den vigtigste indsigt eller de tre vigtigste tendenser. Det vil hjælpe med at fokusere på det mest vigtige, så du undgår at fare vild i detaljerne.
Sørg for, at de data eller sammenhænge, du fokuserer på, er præcise, retningsgivende og rensede for irrelevante faktorer, så du sikrer pålidelig information.
Kend dit crowd
Sæt dig i dit publikums sted og forestil dig deres verden. Hvor gamle er de? Hvor kommer de fra? Hvad er deres værdier? Hvad interesserer de sig for? Ved at etablere en fælles forståelse, kan du gøre dine tal relevante og for dem og målrette dit budskab.
Byg historien op
Brug en rød tråd og en klar struktur til at guide dit publikum gennem data. Lad din introduktion fange dit publikum fra de første sætninger og gør det tydeligt, hvad dit formål er. Brug herefter en logisk rækkefølge til at lede dit publikum fra et data highligt til det næste.
Sæt dine data i en relevant sammenhæng. Det kan for eksempel en tidslinje eller at sammenligne med anden data. Dermed hjælper du dit publikum med at forstå, hvorfor netop dine data og tendeser er vigtige.
Vælg enkle visuelle virkemidler
Du gør det nemt for dit publikum at følge dine tanker, når du bruger enkle visuelle virkemidler. Det kan for eksempel være infografik, der både passer til din data og den historie, du vil fortælle med din data. Hvis du bruger Power Point eller lignende, så undgå at plastre dem til med unødvendige detaljer.
Brug dine visuelle virkemidler til at highlighte dine vigtigste indsigter og tendenser, så du hjælper dit publikum med at fokusere på det mest vigtige.
Og hvad skal jeg så bruge det til
Hvad du ønsker, at dit publikum skal bruge dine indsigter til? Når du er tydelig om de handlinger, du ønsker, publikum skal foretage sig på på baggrund af dine indsigter, sikrer du, at din analyse ikke ender som varm luft i et mødelokale, men skaber forandringer i den virkelige verden.
Vil du vide mere?
Okay, tænker du måske, så langt så godt. Hvad gør jeg nu? Du kan for eksempel tjekke vores online kursus ud. Her får du værktøjer til talbaseret fortælleteknik.