Undgå at kede dit publikum med en irrelevant historie
Jeg kan fortælle langt og bredt om min instrumenthåndtering i folkeskolen, men det vil jeg lade være med, for det er irrelevant, unødvendigt og uinteressant – i hvert fald i den her sammenhæng. Ikke alle historier er lige gode, men hvis den består RIN-testen fra Klovn, er den godt på vej.
“… og så har jeg engang spillet på blokfløjte”.
Nogle oplægsholdere har hørt, at de skal fortælle en historie, når de holder oplæg. For eksempel en historie, der handler om dem selv – en personlig historie.
Pointen er for så vidt rigtig. Historier om dig selv bidrager til at etablere en tillidsfuld forbindelse med dit publikum og opbygge troværdighed. Når du deler personlige historier, giver du dit publikum en mulighed for at forstå dig; dine værdier, handlinger og synspunkter. Måske fortæller du en historie, der viser sårbarhed og ærlighed. Historierne kan også etablere en følelse af fællesskab, når dit publikum kan relatere til dine oplevelser og følelser, ligesom de kan bruges til at illustrere dét, du brænder for.
Når du deler en historie om, hvad der driver dig, og hvorfor du brænder for eksempelvis ålens vej gennem Sargassohavet eller italienske kirker fra renæssancen, kan det hjælpe dit publikum med at forstå, hvorfor emnet er særlig vigtigt og relevant. Det kan også hjælpe med at motivere dem til at tage handling og støtte dit formål. Endelig kan en historie om dig selv hjælpe med at gøre dit oplæg mere mindeværdigt.
Skriv historien ned, når den melder sin ankomst
Men ikke alle historier er lige gode. Og de er slet ikke lige relevante. Det kan godt være, du engang spillede blokfløjte / var spejder / gik med aviser, men hvad er din pointe med at fortælle det? Når du vælger en anekdote, skal den være relevant for dit budskab og det formål, du har med dit oplæg. En upassende eller irrelevant historie kan få den stik modsatte effekt og skabe afstand, underminere tillid og få dit publikum til at rulle med øjnene.
Så hvordan finder du en relevant og hensigtsmæssig historie? Relevante anekdoter dukker sjældent op op på kommando. De popper op, når du står i bruseren, går tur med hunden eller sidder i bilen på vej til arbejde. Skriv dem ned, når de melder deres ankomst (okay, først efter du har taget bad, har kaldt hunden til dig eller har parkeret bilen). På den måde får du en bruttoliste af anekdoter, du kan tage frem efter behov.
Din historie bør være relevant, interessant og nødvendig
Når du så skal sortere i dine anekdoter, kan du med fordel overveje rådet fra Frank Hvam til Mia i serien Klovn. Kort fortalt er Frank og Mia ude og spise med Casper og Fnug. Da Mia spørger til en ret på menukortet, ender hun med at fortælle en historie, der tager lang tid. Det får Frank til at udbryde: “Skat, kan den historie klare RIN-testen?”
I private sammenhænge behøver anekdoter sjældent bestå RIN-testen, men når det kommer til oplæg og præsentationer er den relevant. Så inden, du fortæller din anekdote, kan du overveje: Er min anekdoten Relevant? Er den Interessant? Og er den Nødvendig? Ellers bør du måske droppe den eller sørge for at dreje den, så den består RIN-testen.
God fortællende fornøjelse.